Ahlan Wasahlan

~Teman Sejagat~

Thursday, 11 October 2012

~Mereka~


~Air mata mngalir...

ikuti cerita di bwh...

Suatu petang hjung mggu, aku dan seorang rakan keluar untuk berurusan ke bndar menaiki kereta yg disewa. Hari masih mendung walaupun baru selepas hujan. Dengan jalan yg penuh lumpur. Air bertakung sana sini, kami brjalan menuju ke kereta. Sedang berjalan, masing-masing terpandangkan orang ramai beserbu di sebuah gerai. Hari itu, baru kami perasankan gerai tersebut..

Tapi keadaan gerai itu, tak ubah seperti pondok usang. Entah kenapa, Allah gerakkan hati untuk terus perhatikan gerai tu. Kami cuba cari tahu apa yg memnyebabkan orang ramai ke gerai tersebut. Rupanya, ada seorang pakcik tua dan isterinya yg juga sudah berusia sedang berniaga. Hanya secara kecil-kecilan menjual keropok lekor.

Disebabkan msa yg amat terhad, aku trpksa mnyegerakan urusanku. Nak elakkan hujan turun sbelum selesai urusan sebab memang x boleh drive bila hujan lebat. Takut….tapi, sepanjang perjalanan sehinggalah urusanku selesai, hatiku tak henti2 berdoa. Ingatanku x henti2 dari terus teringatkan pakcik n makcik tu. Tiba2, teringatkan mak abah kt rumah.

Tua2 mereka pun..sakit2 mereka pun, masih lg berusaha mncari rezeki untuk anak-anak. Cuma kita ni anak-anak yang masih x bersyukur dengan apa yang Allah bg. Masih lg x bersyukur dgn usaha ibu bapa kita. Kita anak-anak memang kejam!!

Petang semalam, sekali lagi terpandangkan gerai tu. Tapi kaki x tergerak untuk ke sana. Entahlah… berderai jugak air mata. Just terfikir..ibu bapa yang dh berusia perlu lg ke mncari rezeki untuk anak2 mereka yg dh besar? Yg dh boleh berusaha sndiri. Sepatutnya, anak-anak la yg kena jaga mak ayah. Pada usia mak ayah yg dh mnjangkau usia emas, mereka sepatutnya dh boleh relax kat rumah. X perlu nk mncri rezeki untuk anak2. Biar anak2 pulak yg ambil tanggungjawab tu..

Allah…hati aku mmg sgt rapuh bila tgk org tua susah payah cari rezeki utk keluarga dia. InsyaAllah, bila dh bekerjaya nanti, mak abah akan ku jaga smpai akhir hayat mereka. X perlu mereka susah payah untuk aku adik beradik.. :’(

Sangat2 rindu nk balik rumah…

*Gambar Cuma hiasan*

No comments:

Post a Comment