Ahlan Wasahlan

~Teman Sejagat~

Tuesday, 17 January 2012

~Cintaku...Agamamu..~

♥♥(¯`'•.¸(¯`'•.¸*'*¸.•'´¯) ¸.•'´ ¯)♥♥
✿¸.•❤••❤•بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤••❤•.¸✿

aku mencintai agama yg ada pada dirimu,jika hilang agamamu maka hilanglah cintaku padamu......~~~

apa maknanya??? memang sukar untuk mentafsir apa maksud di sebalik baris ayat di atas..namun, bagi siapa yg betul2 memahaminya, tentu saja dia tahu,makna yg tersurat dan tersirat...

sesungguhnya,di luh mahfuz, Allah telah menetapkan nama jodoh masing2...tapi manusia ni x lari...x lari dari mengejar keduniaan...sntiasa inginkan kesenangan...sedangkan Allah sentiasa menguji hamba2NYA...mereka alpa dgn apa yg seharusnya mereka lakukan...

diri ini juga, terkadang melakukan kekhilafan...terkadang sengaja melakukan kemungkaran...namun, siapa tahu..betapa hati ini merintih kerana mengkhianati cintaNYA...sedangkan DIA....DIA tetap sayang...DIA tetap cintakan hambaNYA ini...kerana itu,bibir ini sentiasa mengucapkan syukur...kerana cintaNYA itu telah membawa hati ini untuk terus mencintaiNYA...

cemburu..ya....sy juga cemburu...itu adalah fitrah semulajadi setiap manusia...dan tentunya saya juga memilikinya...sy cemburu lihat org lain bahagia...sy cemburu lihat org lain gembira...lalu sy ikhtiar...ikhtiar mencari kebahagiaan dan kegembiraan sendiri...Alhmdulillah...dgn cintanya, sy temui apa yg sy mahu...DIA telah mmberikan apa yg sy perlukan...x terduga, begitu hebat pemberianNYA...

tentu semua tertanya-tanya apa yg sy peroleh kan??? nk tau ke??? hehehe...nt dlu....sbr2....(n_n)

bak kata pepatah,"harapkan panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari"..... kegembiraan yg sy dapat turut disertai dgn kedukaan...tp x mengapa....sebab kedukaan itu sebenarnya membuahkan lebih banyak kegembiraan dan kebahagiaan kpd sy....sy lebih suka begitu...semua itu mengajar sy erti kesabaran...berkat kesabaran itu amat manis..1 rahmat yg x pernah dikecap sebelum ini....

ya Allah...begitu besar pengorbanan yg KAU lakukan...terasa kerdil diri ini saat memikirkan keagunganMu...sungguh..x terjangkau akal pemikiran...

nikmatnya kurniaanMU ya RABBI...•❤••❤•.¸✿

x semua org thu bersyukur...kadang2, sy jga begitu...sebab diri ini terleka dengan urusan duniawi....sehinggakan terabai urusan ukhrawi...bila terjaga dri lena yg panjang, barulah mula tercari2 sayap yg hilang...bila sudah sempurna, terlupa kembali seketika....

ya...itulah manusia...memang x sempurna..cuba cari kesempurnaan....tapi awas!! jangan sampai berpaling dari apa yg kamu lakukan...cuma 1.....jadilah yg terbaik...untuk sesiapa sahaja....

alhmdulillah ya Allah.....apa yg sy peroleh adalah......(^_^)..... KASIH SAYANG....ya....kemanisan kasih sayang...sangat2 manisssss rasanya.... cuba cakap, siapa yg dapat menafikan kemanisan KASIH SAYANG itu??? bila Allah telah berikan kasih sayangNYA pada hamba2NYA..apa yg kita balas?? fikirkanlah...

bahagianya memiliki KASIH SAYANGNYA....dan juga kasih sayang INSAN-INSAN istimewa..mak, abah, adik beradik, saudara mara, sahabat handai...dan juga bakal zaujku...(n_n) TERIMA KASIH untuk kamu yg telah menyayangiku seadanya....sesungguhnya, sy juga menyayangimu...

"ya Allah, jika dia benar untukku, dekatkanlah hatinya dengan hatiku..jika dia bukan untukku, damaikanlah hatiku dengan ketentuanMU..."

sebaris ungkapan.....dijadikan doa harian....semoga Allah temukan kita dengan insan yg benar2 ikhlas mencintai kita...bukan kerana harta...bukan kerana rupa paras yg menawan...tetapi kerana akhlaknya....kerana agamanya...insyaAllah, nescaya hidup kita sentiasa dirahmati dan diredhai...
wallahua'lam.....

p/s : sekadar perkongsian setelah bermuhasabah...insyaAllah...kebahagiaan yg dikecapi sehingga hari ini, akn kekal buat selama-lamanya......aminnn.... (^_^) TERIMA KASIH INSAN-INSAN ISTIMEWAKU.....

Friday, 13 January 2012

~Kata-kata Nasihat Ibnu Qayyim~


Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak Allah swt.
Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan dengan Allah swt

Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah swt

Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang damai kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa denganNya

Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qadha dan qadarNya serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuiNya

Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepadaNya dan bermohon kepadaNya.

Kesentiasaan berzikir kepadaNya adalah keikhlasan sebenar kepadaNya.

Andai dunia dan isinya diberikan kepada manusia masih tidak lagi dapat membendung hajat hati si hamba itu.
 
p/s : credit from sodiki...Darwisy Syafiq...(^_^)

Wednesday, 11 January 2012

~Hikmah Dalam Perbuatan~

Ikhlas adalah sesuatu yg penting dalam beramal
jangan membandingkan kelemahan kita dengan kekuatan org lain
kerana pasti ada yg lebih kuat dan pasti ada yg lebih lemah daripada kita,
dan jgn membandingkan kelebihan kita dgn kelemahan org lain
kerana itu kesombongan....
Oleh itu bersyukurlah dgn apa yg telah diberikan Allah kpd kita
org yg ikhlas itu menerima apa adanya
mensyukuri dan tetap berusaha dgn lebih baik.

Dunia adalah kebodohan dan kematian
kecuali ilmu
dan semua ilmu adalah hujjah bg para pemiliknya
kecuali yg diamalkan
dan amal akan sia2
kecuali keikhlasan
dan ikhlas dalam bencana yg besar dan berakhir dengannya...

Allah tidak melihat kalian dari bentuk jasad dan rupa
tetapi Allah melihat kalian dari hati niat dalam keikhlasan

Org-org yg ikhlas sajalah selamat dari tipu daya syaitan dan tenteranya
org-org yg ikhlas sajalah akan bahagia didunia dan akhirat..

~ Patutkah kita Mengeluh...???.~


=>Ketika kita mengeluh :  “Ah boleh kah.....”
>>Allah menjawab :  “Jika AKU menghendaki...cukup Ku berkata “Jadi”...maka jadilah (QS. Yasin ; 82)
=>Ketika kita mengeluh : “ Letih sangatlah....”
>> Allah menjawab : “...dan KAMI jadikan tidurmu untuk istirahat.” (QS.An-Naba :9)

=>Ketika kita mengeluh : “Berat sangat lah... tak sanggup rasanya...”
>>Allah menjawab : “AKU tidak membebani seseorang...melainkan sesuai kesanggupan.” (QS. Al-Baqarah : 286)

  =>Ketika kita mengeluh : “Stressss nih...Panik...”
  >>Allah menjawab : “Hanya dengan mengingatku hati akan menjadi tenang”. (QS.Ar-Ro’d :28)

=> Ketika kita mengeluh :  “aaaahh... ini semua adalah sia-sia..."
  >> Allah menjawab : ”Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji dzarah sekalipun...niscaya ia akan melihat balasannya”. (QS. Al-Zalzalah :7)

  => Ketika kita mengeluh : “ Aku sendirian...tak ada seorangpun yang mau bantu...”
  >> Allah menjawab : “Berdoalah (mintalah) kepadaKU...niscaya Aku kabulkan untukmu”. (QS. Al-Mukmin :60)

  => Ketika kita mengeluh : “ Aduh...sedih rasanya hatiku...”
  >> Allah menjawab : “La Tahzan... Innallaha Ma’ana... Janganlah kamu berduka cita... sesungguhnya Allah beserta kita:. (QS. At-Taubah :40)

  **kita semua yg mulai melupakan atas perhatian Allah yg serasa jauh dari kita... padahal sebaliknya Allah dekat selalu (QS. Al-Baqarah 186)

Sentiasalah Muhasabah diri...!!!(^_^) ~♥ ♥ ♥~

~Sendiri Menyepi~

Sendiri Menyepi..
Tenggelam dalam renungan
Ada apa aku seakan kujauh dari ketenangan
perlahan kucari, mengapa diriku hampa…


mungkin ada salah, mungkin ku tersesat,
mungkin dan mungkin lagi…
Oh Tuhan aku merasa
sendiri menyepi
ingin ku menangis, menyesali diri, mengapa terjadi
sampai kapan ku begini
resah tak bertepi
kembalikan aku pada cahayaMu yang sempat menyala


benderang di hidupku..
Perlahan kucari, mengapa diriku hampa
mungkin ada salah mungkin ku tersesat,
mungkin dan mungkin lagi
Oh Tuhan aku merasa..
sendiri menyepi…


Ingin ku menangis, menyesali diri, mengapa terjadi
sampai kapan ku begini
resah tak bertepi
kembalikan aku pada cahayaMu yang sempat menyala
Oh Tuhan aku merasaaaaaaaa……
seeeeendiri….aku merasa sendiri..
sampai kapan begini


resah tiada bertepi…Ooohh..
Kuingin cahyaMu
benderang di hidupku..


**p/s: ni lgu feveret bila duk sorg2 kt blik...huhu~ asyik kena tinggal sorg2...(T_T)

~Tentang Jodohku~

●/
/
▌♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪(¯`*•.¸,¤°´`°¤,¸.•*´¯)♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪
CINTAILAH Seseorang atas DASAR Siapa DIA Sekarang dan Bukan Siapa dia Sebelumnya... kisah SILAM tak perlu diUngkit lagi Sekiranya kamu mencintainya kerana ALLAH... Terimalah Kekurangan dan Bersyukurlah dengan Kelebihan dia.. Persamaan membina Keserasian, Perbezaan itu Melengkapkan..
`•.¸.¸¸.•*

 
“Bismillaahir Rahmaanir Rahiim....

♥ Ya Rabb,,,
Izinkan aku menjadi sekuntum bunga,
Yang dihiasi dgn kelopak AKHLAQ mulia,
Harum wanginya dengan ILMU AGAMA,
Cantiknya karna IMAN & TAQWA,



ღ☆ღ*ღ☆ღ*ღ☆ღ

Namun keindahan zahirnya aku simpan rapi,
Biar menjadi rahsia yg kekal abadi,
Bukan perhatian mata ajnabi,
Yang menjadi puncak fitnah hati,,
(^_^)

Saya x bangga kalo pasangan saya ada Master @ PhD pun..
Saya x bangga kalo pasangan saya belajar di luar negara pun..
Saya x bangga kalo pasangan saya bergaji besar pun...
Saya x bangga kalo pasangan saya cantik @ hensem sgt pun...

Tapi,saya akan BANGGA jika dia ADA AGAMA dan dia AMALKANNYA..♥



Andai Jodohmu belum tiba..Jangan Ditanya kenapa..
Tapi yakinkan hati....bahawa Adam yang kau nantikan itu sedang membina Sahsiah & Peribadinya..
Dia sedang berusaha Membina kepimpinan dalam dirinya agar nanti kau Selamat dalam Lindungannya ...
Adam itu pasti akan Hadir bagi melengkapkanmu nanti...
Bersabarlah kerana bila tiba masanya...
Allah sendiri yang akan menghantar Jodoh itu padamu...
Di Saat yang Tepat..dengan Insan yang Tepat..& di Pelabuhan yang Tepat..♥

 



Saturday, 7 January 2012

~Perjuangan Di Jalan Allah~

"Sesungguhnya...
hati itu milik Allah,
tatkala hati mengingatiNYA,
rindu mula mencengkam sukma..
terasa hangatnya CINTA YANG ESA,

dalam diam hati meronta..
dalam syahdu hati menangis...
sayu...
indah....
sukar untuk dilafazkan walau semanis bicara,
pastinya....
janji ROB itu benar..
"ALA BIZIKRILLAH TATMAIN NAL QULUB"

ku lafazkan pujian hanya untukMU
alunan dzikrullah ucapan bicara
ku turutkan hati hadir bersama...

di waktu sepertiga malam..
hamba ini mengadapMU...
terasa syahdu...
terasa kerdilnya diri...
terasa hinanya di sisiMU
titisan jernih keinsafan
tiada daya untuk ku tahan...
YA RAB...
Lemahnya diri..

YA RAHMAN..
YA HANAN..
YA MANAN...
hadirkanlah tenangnya jiwa..
sepertimana para mukminin dan solihin...
biar cinta ini hanya untukMU...
biar rindu itu untukMU
kurniakan ku kebaikan dunia dan akhirat
biar diri rasa terbuang..
biar diri disisihkan..
andai itu mendekatkan lagi diriku padaMU...
diri ini sanggup BERJUANG...!!!
namun,
segalanya dariMU..
kurniakanlah diriku kekuatan..
TanpaMU siapala daku..
peliharalah hati ini agar sentiasa mengingatiMU...."

* hamba ALLAH..

~Seribu Satu Cerita Tentang Adam dan Hawa~


WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?

LELAKI: Kamu!!!

WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?

LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu, tulang rusukku.

Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur, Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya...

Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi membosankan.

Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran WANITA lari keluar rumah. Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak cintakan saya lagi!!!".

LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!"

Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat.

LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad untuk berpisah. "Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi. Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing".

Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha mencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai.

LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.

Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di

hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.

Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah dinding pembatas.
LELAKI: Apa khabar?

WANITA: Baik... Kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?

LELAKI: Belum.

WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu nombor telepon saya kan ? Tidak ada yang berubah.

WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz "Selamat tinggal.."

Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia patahkan.

Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kita cintai. Dan akibatnya adalah penyesalan. Seringkali penyesalan itu datang dikemudiannya, akibatnya setelah kita menyedari kesalahan kita, semua sudah terlambat...

Kerana itu, jagalah dan sayangilah orang yang dicintai dengan sepenuh hati... Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata-kata yang kau ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai? Kira merasakan akan menyakitinya, sebaiknya jangan pernah dilafazkan. Kerana semakin besar risiko untuk kehilangan orang yang dicintai.


Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan sebanding dengan akibat yang akan diterima??

~Diari Seorang Lelaki~

Apabila seorang lelaki benar-benar jatuh cinta dan setia pada kekasihnya dengan ikhlas, perubahan sikapnya dapat dilihat dengan jelas. Hati lelaki yang dianggap keras selama ini, tiba-tiba menjadi selembut kapas. Bahkan lelaki yang mabuk cinta sanggup berkorban dan melakukan apa sahaja untuk kekasihnya. 
Sekeras manapun hati lelaki ia akan mengalirkan air mata apabila hatinya dilukai. Namun kaum wanita janganlah mengambil kesempatan di atas pengorbanan yang dilakukan lelaki untuk mu itu.
Sekiranya kamu menyedari teman lelaki kamu sentiasa bersungguh-sungguh melakukan sesuatu untuk kamu dengan rela hati, nyata kamu tidak silap memilih teman hidup. Situasi ini terang-terangan sudah menjelaskan perkara sebenar. 
Dia bukanlah jenis orang yang berdamping denganmu sekadar suka-suka ataupun untuk mengambil kesempatan,tetapi atas dasar cinta yang sebenar. Betapa beruntungnya kamu.
Selain itu, jika teman lelakimu sentiasa buat hatimu senang dan terhibur, itu tandanya dia inginkan perhubungan yang serius daripada kamu. Sudah tentu dalam sesebuah hubungan kita inginkan sesuatu kenangan yang manis untuk dikenang. 
Jadi tidak hairanlah lelaki sebegini sentiasa inginkan suasana ceria setiap kali berdampingan dengan orang yang dianggap istimewa dalam hidupnya. Padanya, sudah menjadi tanggungjawabnya untuk membuatkan hati orang yang disayangi sentiasa senang dan terhibur.
Jangan kamu anggap teman lelakimu seorang yang kuat membebel sekiranya setiap masa dia cuba memberi kamu nasihat. Ingat, nasihat bermaksud mengingati. Dia akan sentiasa mengingati orang yang dia sayangi agar hubungan yang terjalin berjalan lancar tanpa sebarang masalah. Itu tandanya dia amat menyayangi perhubungan di antara kamu. Jadi, terbukalah mendengar nasihatnya.

Cemburu! Satu sikap yang paling tidak disukai oleh kebanyakan insan yang bercinta. Namun jika diamati, cemburu sebenarnya tanda seseorang itu terlalu menyayangi kamu dan tidak mahu hati kamu berubah. Bukan bermaksud dia ingin mengongkong kebebasanmu, tetapi dia cuba mengambil berat setiap apa yang dilakukan oleh kekasihnya pada setiap inci. Jika kamu setia padanya, tidak salahkan dia cemburu asalkan tidak cemburu buta!

Jika sudah sayang, macam-macam akan kamu fikirkan termasuklah bimbang akan kehilanganya. Begitu juga jika teman lelakimu menyatakan dia selalu memikir dan risaukan kesudahan hubungan kamu. Ini bermakna dia selalu fikirkan mengenai hubungan kamu dan bagaimana untuk menyelamatkannya dari berakhir begitu sahaja. Kalau boleh biarlah ke jinjang pelamin, baru berbaloi!

Kamu pasti pernah melalui situasi di mana teman lelakimu marah dan sentiasa curiga setiap kali kamu bercerita atau berjumpa mengenai lelaki lain di hadapannya. Jangan risau. Bukan bermakna si dia ingin mengongkong perjalanan hidupmu, tetapi risau sekiranya kamu mula berpaling tadah apalagi setelah berjumpa dengan lelaki yang boleh menjadi pencabar terdekatnya. Ini tandanya cintanya begitu mendalam terhadap mu..

Ada juga lelaki yang cepat berasa sensitif dan mudah marah sekiranya apa yang diperkatakannya tidak diambil perhatian, lebihlebih lagi dari orang yang dia sayangi. Baginya kamu bersikap acuh tidak acuh. Hal ini boleh menimbulkan perasaan cemburu meluap-luap, tambahan pula sekiranya kamu boleh menjadi pendengar setia apabila berdampingan dengan orang lain. Pasti dia merasakan dirinya tidak berguna pada kamu.

Lucu tapi hakikatnya begitulah apabila teman lelakimu berperangai tidak ubah seperti anak-anak kecil semata-mata untuk mendapat perhatian daripadamu. Si dia mahu bermanja dan inginkan kekasih hatinya melayannya lebih daripada orang lain yang pernah kamu sayang. Kalau dia merajuk hati, sesekali cubalah untuk memujuknya. Jangan pula kamu sangka manjanya itu mengada-ngada. Bukan senang lelaki sanggup mengubah sikap machonya kepada seorang lelaki yang berperawakan manja. Hanya untuk orang yang disayangi sahaja.

Kamu hadapi masalah dan orang pertama yang datang membantumu adalah teman lelakimu. Tandanya dia tidak mahu melihat kamu susah dan rasa bertanggungjawab untuk membantu. Si dia akan menjadi orang yang paling rajin dan sanggup melakukan apa sahaja asalkan kamu senang dan tidak dibebani kerja ataupun masalah. Beruntungnya!

Kamu memberitahunya yang kamu akan ke satu-satu tempat untuk satu jangka masa yang agak lama. Tiba-tiba dia jadi menggelabah dan tidak menentu. Itu tandanya si dia langsung tidak boleh berjauhan darimu dan kamu tidak perlu ragu lagi tentang kesetiaannya.

Sekiranya teman lelakimu sentiasa bertanyakan soalan yang sama, “you masih sayang i?”, jangan anggap itu satu persoalan yang membosankan. Itu tandanya si dia tidak mahu kasih sayang kamu kepadanya menjadi luntur. Sebab itulah, kalimah tersebut sentiasa diulang-ulang agar kamu tahu betapa si dia sentiasa mahu kamu ingat diri kamu sudah dimiliki olehnya.

Si dia sanggup menitiskan air mata demi kekasihnya.. Bukan semua lelaki anggup menitiskan air mata hanya untuk seorang perempuan. Tidakkah kamu terharu melihat seorang lelaki yang sanggup menitiskan air mata demi kamu. Itu membuktikan cintanya begitu kuat buatmu.
Dan pengorbanan paling besar sekal gus menjelaskan lagi betapa si dia menyayangi dirimu apabila teman lelakimu lebih mementingkan diri kamu berbanding dirinya. Apa sahaja yang dilakukan semata-mata untuk mu. 

Asalkan kamu sentiasa selesa dan berasa selamat setiap kali bersama dirinya. Jadi, HARGAILAH Lelaki dan terimalah mereka seadanya…. Berilah diri kamu peluang untuk kembali mencintai seseorang yang bergelar LELAKI.