Ahlan Wasahlan

~Teman Sejagat~

Sunday, 16 February 2014

~Tarbiyah itu manis...Part 3..~

AHLAN WASAHLAN semester 6!

      Semua orang impikan untuk hidup senang. Betul tak? Iye la tu. Siapa tak nak hidup senang kan? Tapi kena ingat, tak susah nak senang. Tak mudah nak susah. Eh, betul tak ayat tu..Lantak la ^_^
Alhamdulillah...5 semester dah berlalu. Sekejap je masa. Masih dapat rasa aura-aura first year dulu, haha. Ada 3 semester lagi untuk dihabiskan. Insya-Allah, Allah akan permudahkan urusanku nanti.

     5 semester. Bukan satu jangka masa pendek. Macam-macam yang berlaku sepanjang 5 sem aku kat U ni. Macam-macam jenis manusia yang aku jumpa sepanjang aku kat sini. Subhanallah...Maha suci Allah yang menjadikan jalan hidup aku, sebuah perjalanan yang mampu memberi manfaat kepada orang lain. Walaupun cuma sedikit. Ya, aku akui.. Aku bukanlah manusia yang sempurna. Orang-orang selalu akan mengharapkan yang sempurna je kan? Mungkin mereka lupa, hanya Nabi Muhammad S.A.W. sahaja manusia yang sempurna kat atas muka bumi ciptaan Allah ni.

    Perjalanan menuntut ilmu..ada pahalanya. Beruntung andai kita tergolong dalam golongan yang syahid ketika menuntut ilmu. Tapi layakkah kita untuk tergolong dalam golongan tu? Kadang-kadang, aku tanya diri balik. Apa yang aku buat sepanjang 5 semester aku kat U ni? Muhasabah diri banyak-banyak..Allah...

    Alhamdulillah. Aku punya usaha. Ada peningkatan dalam prestasi aku. Masih ada 3 semester untuk kejar kejayaan. Tak3!!! Sampai bila-bila...sampai aku mati, aku nak berjaya. Tu azam aku sejak dulu. Sejak aku mula melangkah ke sekolah sampai la kat universiti sekarang nie.

     Memang aku banyak buat dosa. Aku akui yang tu. Dan banyak kali juga aku bertaubat. Minta supaya Allah bantu aku untuk bangkit jadi hambanya yang solehah. Tapi pasti, ada je halangan untuk aku istiqamah. Tapi tak ape. Itu tarbiyah dari Allah. Aku diuji dan teruji dengan semua yang berlaku. Kadang-kadang, bila iman rapuh, aku menangis sendirian....aku menangis....dan terus menangis...

    Itu yang mampu aku buat. Iman aku masih lemah. Terlalu rapuh untuk hadapi setiap ujian dan cubaan yang Allah beri. Tapi aku yakin..Aku yakin semua tu Allah hadiahkan supaya aku mampu berdiri atas kaki sendiri. Jadi hamba yang terbaik buatNYA...dan jadi umat Rasulullah yang lebih baik dari sebelumnya..

Allah.... :'(