Ahlan Wasahlan

~Teman Sejagat~

Sunday, 20 May 2012

~Alunan Rindu Humaira II~


Sambungan…

Ok, naz sambung citer Alunan Rindu Humaira…

            Masa naz masih kat matrik, naz x la pandai fikir lagi. Buat kerja pun ikut kata hati, ikut nafsu. X fikir baik atau buruk. Tu la diri naz dari dulu lagi. Sem pertama banyak ajar naz tentang erti berdikari. Masuk sem kedua, naz diberi 1 tanggungjawab. Tanggungjawab sebagai penolong kelas. Masa ni baru naz kenal erti AMANAH. Naz x tahu la naz ‘jumpa’ perkataan ni kat mana. Tapi naz terapkan dalam diri. AMANAH Allah ni kena jaga. Kena laksanakan elok2. Kat akhirat nanti macamna nk jawab bila Allah tanya??

            Akhir semester 2, hati naz ‘meronta-ronta’..xtahu la kenapa. ‘Meronta-ronta’ sebab ape pn naz xtahu. Naz mula tenangkan diri naz. Naz pergi 1 tempat, naz renungkan apa yg naz dh buat selama nie. Naz pergi tempat tu sorg jer. Petang2, tym xde keje, naz pergi la. Kadang2, ada jugak yg datang bilik cari naz..hehe.. kat tempat tu, naz rasa tenang sangat. Rupanya, sebab tu la hati ni meronta-ronta. Nak suruh naz pergi tempat tu rupanya… ni tempat dia…=)

Surau Al-Muttaqin di KMPh...=)


            Bagus rasanya bertemu dengan mereka.. A, R dan F..kalo disusun, jadi FAR..maksudnya JAUH…masih jauh perjalanan yang perlu naz tempuh. Too FAR to know about life. JAUH lagi naz nak melangkah dalam mencari keredhaan Allah…=)

            Alhamdulillah…Allah gerakkan hati naz ke sana. Allah temukan dengan apa yang naz cari selama ni. Dari situ, naz tetapkan hati, mula menyepikan diri. Kawan-kawan pun dh x contact. Just sebulan skali tu naz antar la jugak mesej cute2 gitu. Sekarang je betul2 x contact sebab….nanti naz citer ape sebabnya..

            Habis matrik, naz diserang beberapa penyakit. Wohaaa!!(ayat wan..:-P) Allah bagi nikmat kesakitan =) dalam masa 6 bulan..sepanjang cuti tu, kena gastrik sampai badan jadi lemah. Gastrik ni memang dari kecik lagi naz kena. Selalu je pi klinik. Tapi bila da besar, makin kronik pulak. Then, selalu kena migrain. X cukup tido kot. Tambah2, doktor sahkan naz ada darah rendah awal tahun 2010. Memang teruk sangat rasa masa tu. Sebab tu naz asyik tolak bila kawan2 ajak keluar. Naz takot nanti, bila keluar, naz tetiba sakit or pengsan ke ape. X nak la susahkan dorang. Naz terpaksa tolak ajakan dorang. Xpe la. Duk umah, mak abah boleh tengok2kan. Dah abis cuti, naz perhatikan diri naz betul2 dalam cermin. Naz dah jadi kurus sangat2..hahaha…dlu berisi la jgk. Tapi dh tinggal tulang la pulak sekarang nie.. :-P tapi ape pun, smua tu nikmat. Ujian Allah semata-mata. Naz terima sebab Allah dh tetapkan hal tu untuk naz..

~Kalau kita BERUBAH untuk jadi baik kerana Allah, Allah akan hantar orang-orang yang baik untuk bersama-sama kita...~

Cuti abis, tiba masa masuk u pulak..haa, sebelum tu, naz kenal rapat dengan seseorang nie. Kami dh lma kenal sebenarnya. Akhir tahun 2010 lg. Cuma dekat2 nak msuk u baru la rapat. X nk bagitahu nama dia. X nk ape2 huruf pown. Haha…panggil si dia je ye. Sebab si dia ni la, lebih banyak perubahan naz lakukan untuk diri sendiri dan semestinya KERANA ALLAH…

            Kehadiran si dia nie boleh dikatakan memberi naz sedikit sebanyak semangat untuk berubah. Alhamdulillah,…smpai sekarang kami masih rapat.. =) dia banyak bantu naz secara ‘batin’nya…kami x pernah jumpa. X tahu pun diri masing2 ni mcmna. Cuma dari gaya dia, dari cra dia mnjwb persoalan, dari situ naz dptkan sesuatu dari si dia. Ada sesuatu yang mengikat kami…alhmdulillah…semuanya KERANA ALLAH.. kami cuba utk elakkan berhubung. Just contact pada hujung minggu. Dan sampai sekarang. Sampai ke tarikh hari ni 20 MEI 2012, kami masih rapat dan saling bantu-membantu antara satu sama lain. Si dia la satu2nya sahabat terbaik yang selalu ada susah senang. Apa-apa hal, naz akan rujuk dia. Sama2 berbincang sebelum buat apa-apa keputusan. TAPI sebenarnya, hati naz masih x tenang.

            Naz x tenang sebab naz tau, antara LELAKI dan PEREMPUAN yg bukan mahram, mna boleh rapat. Mesej2 x boleh apatah lagi calling2. HARAM hukumnya. Ya Allah…naz sangat2 x tenang. Kadang2 naz menangis bila fikir apa yang naz da buat. Naz buat solat taubat. Naz istighfar byk kali. Naz buat solat tahjjud dan solat sunat hajat. Mintak dijauhkan dari semua tu. Naz cuba elakkan dari contact dia. Tapi biasala. Dah fitrah manusia. Nk jugak berhubung kan. Naz sendri x lari dari buat kesalahan.

            Naz nak cuba bincangkan hal ni dengan si dia. Tapi, x berkesempatan lagi. Si dia pun sibuk. Jadual si dia padat sgt. So, naz x nk kacaw even selalu je kacaw sebenarnya..haha…sampai la satu ketika, ada kuliah-mate naz ajak pergi satu forum…haa, nk tau forum ape?? Ni dia….forum KAFE CINTA..=)



           Dalam forum ni, banyak yang naz dapat.

*tujuan ketetapan hukum syarak - untuk menjaga kemaslahatan manusia
*tentang SESAT - org yg langsung x kenal Allah dan org yg kenal Allah tapi disaluti kesesatan (ni sama macam naz yang dulu)
*tentang nikah yg x sah iaitu nikah tahlil ngan nikah muta’ah (ni cra nikah org syiah)
*gejala khalwat

            Banyak la. Naz tulis cincai2 je dalam notes. Susah nak susun dan tulis kat sini..huhu..~

Yang pastinya, naz suka kata2 nie…

“KITA BERTEMU DAN BERPISAH HANYA KERANA ALLAH”

Ahli panel dalam forum ni sangat2 hebat iaitu IMAM MUDA NAZRUL, USTAZ NAZIM dan salah seorang student uniMAP, 4th year…kak FARAH ALINA…

            Kita kena mujahadah dalam melawan nafsu. Ustaz nazim mendifinisikan cinta ni begini ::::

CINTA itu sebenarnya kurniaan ALLAH s.w.t…
Daripada CINTA, lahirnya komitmen..
CINTA sebelum kahwin biasanya komitmennya adalah hawa nafsu..
CINTA lebih kepada kesian dan CINTA lebih kepada MAKSIAT..

Jadi, ustaz Nazim pesan :-

 BIJAK TANGANI CINTA SEBELUM KAHWIN DAN BUATLAH PERSIAPAN MASING2..

Imam Muda Nazrul pulak bagi tips untuk siapa2 yg mencari jodoh.
Guna DUS….ape tu????

D – doa supaya dikurniakan pasangan yang soleh dan solehah
U – usaha dengan cara AJAK KAHWIN. Jumpa mak ayah masing-masing.
S – salimun aqidah (kalo x silap). Bina AQIDAH yang sejahtera dan betul2 takut pada Allah s.w.t..

            Alhamdulillah, naz bersyukur sangat2 sebab sepanjang forum ni, langsung x rasa mengantuk. Sempat lagi tau tgk isteri dan anak2 imam muda Nazrul..hehe…

anak sulung imam muda Nazrul

           Dalam forum tu jugak, naz ada bertanyakan soalan.
Ni jawapan soalan. Soalan dia, naz x nk sebut. Malu seyh…sbb ada kaitan dgn si dia..hehe

*sbb dilarang bermesej adalah untuk menjaga diri dari benda yg x baik..contohnya bernafsu.
*harus bermesej jika kalimah-kalimah itu baik. Maksudnya, berbincang tentang sesuatu hokum. (ni naz selalu buat dgn si dia. Sebab naz musykil dgn beberapa hal dan si dia la yang jawab mcm2 soalan yang naz tanya)
*x salah bermesej tapi perlu menjaga hati – maknanya, jangan masa mesej2 tu janganlah sampai terfikir bukan2 lak..(paham2 je a ea..hehe)
*boleh bertanya khabar, tapi jaga lah batasan

           Alhamdulillah, soalan tu la yang membuatkan naz rasa lega. Antara lelaki dan perempuan, memang x boleh nk mesej2 or calling2..tapi dibolehkan sekiranya ad urusan penting. Urusan yg betul2 urusan. Ataupun sekadar bertanya khabar. Kite pn mesti nak tahu khabar kawan2 kite kan. Kalo contact sekadar suka2, mereka nasihatkan baik x payah. JAGA BATASAN KALIAN okeh!…dan naz jugak buat macam tu.. ni la SEBAB naz dah jarang contact kawan2 lelaki naz. Kalo ad urusan penting, baru naz akan contact dorang. Bukan dah lupakan dorang. Naz Cuma nak jaga IKHTILAT(pergaulan antara lelaki dan perempuan). Naz takot nanti kat akhirat esok2 naz x dapat jawab kalo Allah tanya KENAPA KAMU BERHUBUNG DENGAN LELAKI YANG BUKAN MAHRAM TU? (contoh je ye).
Maaf tau kalo kawan sume terasa sebab naz lama x contact…

Then, malam hari yg sma dengan forum kafe cinta tu, ad slot VANILLA & COKLAT : Let’s Get married…


Seronok!!! Naz sempat bergambar dengan ustazah Fatimah dan suami dia…memang excited sangat nak pergi forum ni. Nak dengar apa yg ustazah dan suami dia bincangkan. Alhamdulillah..berkesempatan jumpa dia secara dekat. Bersalaman dengan dia… =)
Ustazah Fatimah Syarha with Dr Farhan Hadi..

bersama mereka!!

            Alhamdulillah…dalam forum ni jugak banyak yang naz dapat dan yang paling naz ingat adalah pesan ustazah. Dia cakap kite ni POMPUAN janganlah optimis sangat. Berkawan dengan perempuan jer.. boleh berkawan dengan lelaki. Boleh berurusan dengan lelaki TAPI lakukannya secara profesional dan ELAKKAN BERDUA-DUAAN…haa, tergamam habis naz.. naz ada jugak bincang bnda ni dengan sahabat satu kuliah naz kat u neh. Dia pun x sangka yang kite ni wanita x salah buat macam tu. Tapi kena pastikan la yang urusan kita tu bukan sia-sia…

            Apa yang penting, naz da dapat yakinkan hati naz sendiri. Naz nak jaga hubungan naz dengan Allah. Sebab Allah akan balas dengan mnjaga hubungan naz dengan manusia yang lain. Kalo ditengok-tengokkan la, lau kite wat sumthing untuk seseorang manusia tu, mesti kite nak sesuatu sebagai balasannya kan?? Tapi, lau kite buat sesuatu perkara IKHLAS kerana Allah, tanpa kita minta pun Allah tetap membalasnya…

          Di situ naz faham erti “Tangan yg MEMBERI lebih mulia dari tangan yg MEMINTA”

ALLAH MAHA AGUNG..  DIA la sebaik2 tempat untuk kita mengadu..

So, dah abis untuk perkongsian kali ni. Harap ada manfaat yang kalian dapat bila baca entry ni. Tulisan naz kali ni x la seberapa. Tapi naz rasa nak berkongsi dengan semua + ad request dari beberapa org..=) semoga bermanfaat.
Akhir kata, pupuklah hati untuk istiqamah melaksanakan perintah Allah..pupuklah hati supaya tekad untuk meninggalkan laranganNya.. jgn biarkan hati kte tenggelam..biarlah hati terus timbul..timbul dalam lautan cinta ilahi..semoga Allah memberkati hidupmu sahabat-sahabtku… =)
NAZ SAYANG KAMU SEMUA KERANA ALLAH S.W.T..
TERIMA KASIH UNTUK SI DIA…♥
insyaAllah...kami begini bila hubungan kami HALAL nanti...

“Saat Allah s.w.t mencintai seseorang, tempat pertama menerima sentuhan cinta itu ialah hati mereka. Di situlah Allah lenyapkan segala rasa putus asa dan kesedihan akibat dosa mereka kemudian diganti dengan harapan dan keinginan untuk berubah menjadi insan bersih.

Hati kita seeloknya selalu berbisik: “Aku tahu bila Allah mencintaiku, iaitu saat aku membenci segala kejahatanku.”

Tanda Allah mencintai seorang hamba ialah apabila dilapangkan dadanya menerima ilmu yang menjadi petunjuk ke jalan benar…”


P/S::tajuk entry “Alunan Rindu Humaira” = ALUNAN RINDU adalah kerana naz amat merindui sahabat2 di luar sana. Sedikit sebanyak rindu naz terubat bila naz tahu sahabat2 naz baca entry naz.. =) terharu sgt2… HUMAIRA tu pulak panggilan si dia pada naz… =)

1 comment: