Ahlan Wasahlan

~Teman Sejagat~

Friday, 18 May 2012

~Alunan Rindu Humaira ♥~

Alunan Rindu Humaira…

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..

~Buat TEMANKU.. tiada MANUSIA yang MAMPU melarikan diri dari mempunyai MASA LAMPAU yang GELAP.. tidak kira kita BAIK atau JAHAT pada awalnya.. sebagai manusia, kita MUDAH TERGODA untuk MELAKUKAN KESILAPAN walaupun kesilapan itu KECIL sahaja.. jangan disebabkan kesilapan itu, kita MELEBURKAN IMAN dari hati.. MEMBUANG PELUANG untuk PERBAIKI DIRI dan terus TENGGELAM dalam DOSA dan NODA.. dan jangan kerana MERASA kita MANUSIA BERDOSA, kita TIDAK LAYAK untuk MENJADI BAIK di MASA HADAPAN.. MEMBETULKAN KESILAPAN adalah langkah pertama untuk kita MENCORAKKAN MASA DEPAN yang LEBIH BAIK..

:: kita insan BERDOSA.. kerana itu, kita perlu BERUBAH.
             Pertama sekali, tujuan entry kali ini adalah untuk berkongsi sedikit sebanyak kegembiraan yang sedang naz lalui sekarang..(^_^) ianya tentang……CINTA….

             Sepanjang Ahad, hari ni lah yang naz rasa hari yang sangat2 melegakan hati naz..
Hari di mana segala ketakutan, kerisauan & rasa bersalah dalam diri naz lenyap bila segala persoalan yang bermain di fikiran terus hilang.. nk tau cmna bleh hlg?? Haa,,,,bce ni tau! J


            Sepanjang naz hidup, naz x kenal apa itu cinta..baik cinta hakiki mahupun cinta insani. Naz x pernah kenal…abis tu, mcmna nk tulis entry neh?? Laa,,,sbb dh knal la naz tulis entry ni. Xtau la kalo pnjg berjela atau seciput jer..pape pun, tgk jari la nk menaip panjang mana eh..hehe

Ni time kecik2..mse ni umur naz baru 2 tahun lebih..
            Dari kecik smpai umur naz 16 tahun, naz ada pegang satu prinsip iaitu naz takkan terpikat pada mana-mana lelaki dan mana-mana lelaki tu pun tak boleh pikat naz. NO! sebab naz xtau bab-bab cintan- cintun neh. Masuk tingkatan 5, ada la pengetahuan sikit2 dalam bab nie. Itupun lepas kongsi2 citer dgn member 1 asrama dan dari pembacaan sendiri..Tapi biasa la kan. Tym sekolah menengah, sume tu cinta monyet je orang panggil. Stil x tau pe benda tu CINTA.. (u_u)..

            Tym sekolah menengah memang ‘happening gilerrrrrr…’ seronok sangat2 ad ramai kawan yang satu kepala ngan naz neh. Msa sekolah menengah naz ada 3 orang kawan baik. Kawan yang selalu ada tym susah senang. 2 laki, 1 pompuan… x nk la mention nama kt sni. Sebab dorang la harta paling bernilai…harta yang naz ‘simpan’ dalam PETI HATI dan x nak sape2 pn curi!!

            Habis sekolah menengah kami masih selalu rmai2..buat reunion kt merata-rata tempat…ala…area Kelantan jer pon…hahaha… seronok sekali msa reunion kt Jeram Linang, Pasir Puteh...tgk budak2 main air, usha abg2 ensem….aih…syok gak…hahahahaha..mane ade la..x baik usha2 org…

Ramai2 reunion kat jeram linang...syokkk!

Dengan dayang...."beradik tiri"..hak3


Seronok sbb tiga2 dpt anugerah cemerlang msa percubaan spm 2009 =)


“Memories are wonderful to make, but sometimes painful to remember”

            Mmg mnyakitkan la kalo nk ingat2 jgk…sbbnye, ad 1 msa tu, kami 5 org gulz 5sains 1… pegi umah kawan baik naz ni, Alifah…nk tlg umi dia msk lauk utk mjlis tahlil arwah ayh kwn 1 sekolah. Ayh kawan tu ustaz kt sekolah kami. So, nk dijadikan cerita, siap2 msak pe sume, kami pi antar lauk tu. Masa tu dah maghrib. Nk keluar cabang ke jalan besar, Alifah yg drive kancil ni terus je msuk line. Agak2 dh tgk la kiri kanan kot..hehe..tp x lma lori kecik memotong kancil yg kitorg naik nie.. nasib baik lepas lori tu motong. Kalo x, kami potong lori tu cincai2..lumat!...eh2, x mgkin…hehe..

            Beberapa minit kmudian, kami x sgka, ad treler panjang nk memotong kancil dan lori kat depan kami..kete yg kami naik around 60/70 km/j cmtu la..ingtkan lepas treler tu nk memotong,tgk2 x..treler tu msuk line dpan kami. Treler tu himpit kancil yg kami naik..Allahuakbar!! tergamam smua. Nyaris trsangkut kt blkg treler tu. Nsib baik Alifah smpat elak. Kalo x, maghrib tu jgk kami berlima ni dah arwah kena gilis treler tu. Treler tu x lepas nk potong lori kecik yg kt depan kami..sbb tu jd mcm tu.. brsyukur sgt.. mse tu naz dh rsa insaf yg amat sgt..

            Sebelum tu ad slh sorg dri kami yg main2 sebut “ kang kite pulak yg jadi arwah kang..”…haa, tgk, Allah nk tunjuk…NYARIS JADI ARWAH… Alhamdulillah..smua selamat..naz dh insaf cket…tp baru cket..x cukup nk buat hati ni berubah kea rah yg lebih baik..

            Masuk je matrik…ala matrik HEBAT tuuuuuu… Kolej Matrikulasi Pahang(KMPh)..jap nk letak gambar..
pemandangan entah bila xtau...hehe


            Kt sni la naz kenal CINTA….cinta insani jer dan hanya secebis lagi cinta ilahi yg smpat naz kenal di sini. Dulu dan sekarang naz bukan la ‘hot’ pun nak kenal2 camtu. Tp xtau knpe, memang ramai yang nak kenal. Tambah-tambah naz ni memang suka melayan sape2 yang nak kenal or yang dah memang kenal. Nak kata ramah, hnya orang yang kenal naz je la boleh bagitau. Pi la Tanya dorang ek…hehe..

            Kt sini naz rapat dengan sorang budak laki tu. A la naz bg nma dia ek. Kami just kawan rapat. Dia nk couple, tp xtau la. Susah sgt hati ni nak terima mana2 lelaki. Then, akhirnya  A  tu cari lain lepas 2 bulan kami rapat…rapat sebagai kawan je la. X lebih. Bila dia dh ad girlpren, naz dh jauhkan diri dari dia. Sedih…maybe… hahaha… xtau la. Tp rsa nk jauhkan diri dari dia. Bukan nak jauhkan smpai x nk kawan. Just x nk rapat je la. Then, ad pulak sorg msuk ‘line’. Roommate A…R nma dia.. yg ni pun just ‘teman tapi mesra’…mmg x couple. X declare pape. Msih x boleh terima mana2 lelaki…R ada bg teddybear. Naz anggap ni sbgai tnda persahabatan…

teddy bear dari R..da tukar baju dh..hehe

mmg la naz suka kat dua2 laki tu. Tapi xtau la suka mcmna. Mgkin suka kawan dengan dorg or mgkin suka…..xtau la nk describe… masa ni, naz akui, naz masih jahil. Mudah sangat suka kat laki. Tp last2 2 mggu kami x contact. Risau jgk jadi pape kt R kan.then, naz tgk R post kt wall dia “No more loving others”.. naz tye R ape mksud post dia tu. R x nk bgtau. Then, naz buat assumption sndiri. Naz anggap yg dia x nk rapat dgn naz dh n mulai saat tu, kami dah x rapat. Sedih jugak la sbb…xtau..mgkin sbb perasaan suka tu yg buat naz sedih…sedih sbb suka kt laki yg dah sah2 bukan milik naz.. laki yg msih belom halal utk naz…(T_T)

            Then, ad lg sorg…kebetulan naz kenal dia..F namanya...naz kenal dia sbb dia yg gatal2 ngn member dia main2kan naz..hahaha…dorg rmai2 duk main reply ,esej naz guna enset kawan naz. Tapi F ni x duk kt matrik…dia asasi U…u mne, rhsia2.. dlm knl2 tu, F ajak couple jgk n nk tau pe naz buat??? Naz terima dia! Hahaha…hati ni mmg mudah la tergoda dgn laki… tp ntah laa… sbnrnya, ad 1 perasaan yg lebih halus,,jauh dlm hati ni yg mngatakan F pn xkan lama…n dekat 7 bulan jgk kami rapat, akhirnya, F amik keputusan nk ‘berhenti’…dia nk abiskan belajar dia dlu.. kali ni, naz mmg sedih jgk…seminggu menangis tiap2 malam…hahahaha…naz boleh terima apa yg dia minta..naz pn dh ready awal2..naz bca satu buku nie.. PEMILIK CINTAKU SETELAH ALLAH DAN RASUL.. buku ni lah yg menjelaskan pada naz..tentang sesuatu…sesuatu yg rupanya hati naz sedang cari..

suka baca buku nie!!!!


Dan di sebalik kesedihan tu jugak, ad sesuatu yg hadir… ya…sesuatu yang mmbawa naz menjadi diri naz sekarang… semuanya bermula…

            Mulai saat tu, naz bertekad untuk berubah. Naz cari diri naz. Naz rujuk dua perkara yg Nabi Muhammad tinggalkan.. al-Quran…dan juga sunnah beliau… even kecik2 dlu dh khatam al-Quran, naz umpama sedang belajar balik… belajar dari kesilapan2 yg pernah naz lakukan.. naz jumpa smuanya dan nil ah hikmah yg paling2 MANISSSSS yg pernah naz rasa…naz jumpa diri naz sebenar..sampai sekarang naz perbaiki diri.. Alhamdulillah….alhamdulillah…Alhamdulillah…. naz berjaya berkat doa mak abah..berkat didikan dorang..berkat bacaan surah Luqman tiap hari.. naz mendalami al-Quran dgn lebih baik…naz cuba fahami di setiap makna ayat2 Quran…dan sekarang naz masih begini…masih usaha…menghafal al-Quran..insyaAllah, ckup 30 juzuk…doakan naz berjaya.. =)

            Inilah CINTA HAKIKI….CINTA ABADI yg rupanya tersembunyi.. Allah uji naz dgn lelaki2 yg pelbagai…Allah uji naz jugak dgn nikmat2 kesedihan… kemudian Allah curahkan madu untuk mngubati kepahitan2 yg naz lalui… Allahuakbar.. sungguh nikmat sekali!

            Naz belajar dari bawah..ada satu ayat dari surah An-Nur..
Allah berfirman yg bermaksud : "Katakanlah wahai wanita yg BERIMAN :'Hendaklah mereka menahan pandangannya dan kemaluannya,serta janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yg (biasa) nampak daripadanya.Dan hendaklah mereka menutup kain ke dadanya.Dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada SUAMI mereka...,atau AYAH mereka,atau AYAH SUAMI (bapa mertua),atau PUTERA-PUTERA mereka (anak-anak lelaki),atau PUTERA-PUTERA SUAMI mereka (anak tiri),atau SAUDARA-SAUDARA LELAKI mereka (adik-beradik lelaki),atau PUTERA-PUTERA SAUDARA LELAKI mereka (anak saudara lelaki bagi adik lelaki atau abang),atau PUTERA-PUTERA SAUDARA PEREMPUAN mereka (anak saudara lelaki bagi adik perempuan atau kakak),atau WANITA-WANITA ISLAM,atau budak-budak yg mereka miliki,atau pelayan-pelayan lelaki yg tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yg belum mengerti tentang aurat wanita.Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yg mereka sembunyikan.Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah.wahai orang yg BERIMAN supaya kamu BERUNTUNG." (Surah al-Nur 24:31)

            Dari ayat ni, naz jadikan supaya diri naz bersempadan..mcm ada tembok batu gitu la. Nk berkawan pn naz tgk, sape kwn naz tu. Laki ke pompuan. Then macam2 lagi naz pesan pada diri.. ingat mak abah selalu. X nk mak abah tanggung dosa anak dorg ni pulak kan..

            Beruntungnya naz rasa sbb masih diberi peluang.. peluang utk terus hidup, terus mngenal siapa CINTA ABADI naz…setakat ni, smpai sini dlu..ad smbungan..naz dh x larat nk tulis sbb mata dh berair…mutiara2 kalerful pun dh mngalir…hehe… sngt2 bersyukur sbb Allah bg peluang terima hidayahNYA…

P/S :::: Nanti naz sambung balik ea..nk kumpul kekuatan utk terus bercerita..ttg sesuatu. Tentang seseorang…dan tentang DIA…PEMILIK ALAM INI…

~TAZKIRAH umpama charger kepada phone..
PHONE tanpa CHARGER tak tahan lama..
Diri kita tanpa PERINGATAN ,TAZKIRAH , AL-QURAN tak akan kuat ..~

- USTAZAH FATIMAH SYARHA -

khas untukmu....

7 comments:

  1. nice...T_T jgn sdey sgt dear..owg nk nangis..we are like siblings right??

    ReplyDelete
  2. ahaha...nice2...teringat blk tym form 5 dulu :(

    ReplyDelete
  3. tiqah ni ain matrik phg ain terbaca blog tiqah T.T sedey (bleh x komen ni? jgn mare hehe)

    ReplyDelete
  4. terima kasih sume sudi baca...=) boelh je nk komen... hehe...bnyak lagi nk citer..owunk tgh siapkan..nt owunk tag ea..=)

    ReplyDelete
  5. wah.. menarik3!! a little bit same with me.. just different at some part.
    x boleh nk cite byk2 la kt sini. malu sbb nnt naek name. n tkot ade org knal. hehe.

    ReplyDelete