Ahlan Wasahlan

~Teman Sejagat~

Sunday, 24 November 2013

Tarbiyah itu manis ...(part 1)

~Ada satu persoalan..Dari adik-adikku( bukan adik kandung tapi TETAP ADIKKU)..~

1. "Akak, saya nak jadi macam akak. akak boleh tolong saya?"
2. "kenapa akak suka senyum je? orang marah ke, main-main ke, akak senyum je.."
3. "akak, macamna kalau ada orang fitnah akak. Ape akak akan buat?"

1. Allah...akak tak sempurna. Tapi akak cuba untuk jadi yang trbaik. buat semua orang terutama sekali untuk KELUARGA akak..yang penting, niat dalam hati, nak buat sesuatu perkara tu adalah kerana Allah. Bukan untuk kesenangan diri semata-mata. Memang orang selalunya akan buat sesuatu untuk diri dia je. tapi akak tak. Akak cuba buat sesuatu yang boleh bagi manfaat kat orang lain jugak. akak suka berkongsi. Bila perkongsian akak tu boleh buat orang lain gmbira, akak bahagia.. :-)

2. Akak senyum, tak bermakna akak tak pernah sedih. kadang-kadang, senyuman akak adalah semata-mata untuk menutup kesedihan akak. Akak tak suka bila ada orang tanya, kenapa akak sedih? apa yang jadi? sebab nanti akak nangis..wuu....akak lebih suka menangis sorang-sorang..sebab akak nak, hanya Allah yang dengar tangisan akak. tapi kan, kadang-kadang, akak nangis jugak depan orang.. :-D cuma ada yang pesan, teruskan senyum sebab senyum tu penawar. Bukan pada diri, tapi orang lain jugak.(dapat pahala free)

3. orang fitnah..hmmm..Entahlah. Akak tak kisah pun dia nak buat ape. Cuma akak nak pesan kat dia, ingat Allah banyak. Tak perlu nak sampaikan cerita kalau cerita tu TAK ADA KAITAN langsung dengan dia. Even nak busy body sekali pun, cukup la sekadar amik tahu. tak perlu buat cerita bukan-bukan dan sampaikan pulak kat kawan-kawan lain. dan kawan-kawan lain pulak, jangan jadi B*D*H untuk percaya tentang perkara yang kita tak tahu benar atau tidak usulnya. Nak tahu, direct kepada orang yang berkenaan. Kan mudah? Tak ada lah timbul fitnah.

Mungkin itu caranya Allah nak tarbiyah hambaNYA. Diuji berkali-kali. Nak tengok hati tu kuat atau tak. Nak tengok IMAN tu goyah atau tak. Memang manusia, dia akan dengki, cemburu..iri hati dengan kejayaan orang lain(kejayaan dari segi apa pun).. Mak abah pun ada pesan,

"kat U nanti, kalau ada orang dengki dengan acik, acik sabar jah..telefon mak(story mory).. Jangan balas balik. terus buat baik kat dia. Allah tolong nanti. Lama-lama, dia senyap la tu..."

Sekarang, Allah tengah tarbiyah. Sebab Allah nak hamba DIA ni terus kuat. Dakwah kat orang. Nabi dulu, diuji macam-macam. Lagi teruk dari ni. Takkan sikit pun tak leh lawan?

Hati akak sedikit terubat bila muhasabah diri macam ni. Ingat kisah2 nabi. Ingat tentang nasihat-nasihat  baginda. Dan paling penting sekali, berbicara dengan Allah..

macamana tu?? haa, mudah je dik. Tiap kali baca al-Quran, jangan lupa baca tafsirnya sekali.. Allahu... seronok bila rasa macam kita sedang bercakap dengan Allah...
*akak suka bila kita saling berkongsi ilmu, tentang tajwid, tentang fiqh... :')
*Diri ni serasa kerdil sekali..BUKAN di hadapan manusia, tapi di HADAPAN ALLAH!

No comments:

Post a Comment